fbpx

Sweetspot: if life gives you lemons…

By 10 april 2020 Geen categorie No Comments

If life gives you lemons, make lemonade!

[bron: https://www.driehoekstrijps.nl/nieuws/sweetspot-online-verbetert-gezondheidscommunicatie]

Sweetspot Online verbetert gezondheids communicatie

Rob Baijens is een online marketeer met een missie: communicatie in de healthcare verbeteren. Rob heeft aan den lijve ervaren hoe belangrijk goede medische informatie voor patiënten is.

In 2011 kwam hij erachter dat hij een erfelijke hartafwijking heeft, waarbij zijn hart zomaar in een keer kan stoppen. Toen hij daarvoor een ICD defibrillator moest kiezen, ontdekte hij dat online informatie daarover heel onduidelijk was. Ingegeven door deze persoonlijke ervaring besloot hij patiëntcommunicatie te gaan verbeteren, samen met aanbieders van gezondheid gerelateerde producten en diensten.

Onduidelijke informatie

De diagnose van zijn hartafwijking zorgde voor een ommekeer in zijn leven; ineens was hij patiënt geworden en bleek hij een levensbedreigende aandoening te hebben. Gelukkig bleek er een reddingsmiddel te zijn; de implantatie van een ICD defibrillator die automatisch een flinke elektrische schok aan zijn hart geeft bij een hartstilstand. “Ik kreeg de keuze tussen de meest gebruikte ICD en een ICD die nog maar net op de markt was maar vooral geschikt was voor mensen met een sportieve levensstijl. Omdat ik zelf fanatiek mountainbike en windsurf was ik geïnteresseerd in deze nieuwe ICD maar toen ik online naar informatie en ervaringen van andere patiënten op zoek ging, vond ik nauwelijks informatie.” Toen hij contact opnam met de Amerikaanse fabrikant van deze nieuwe ICD werd aangegeven dat de communicatiestrategie gericht was op zorgprofessionals en niet op patiënten. Rob wist hen te overtuigen zijn online expertise en ervaringen als patiënt in te zetten wat geresulteerd heeft in een mooie samenwerking op het gebied van patiënt communicatie.

Keuzevrijheid patiënten neemt toe

Rob’s cardioloog gaf de keuze welk apparaatje zijn voorkeur had. En keuzevrijheid, dat is iets waar ook Healthcare bedrijven steeds beter op in moeten leren spelen. “De tijd dat de zorgprofessional als enige bepaalt welk product of behandelmethode je krijgt is voorbij. Als patiënt of consument heb je ook in de healthcare steeds nadrukkelijker een stem.” De healthcareklant is mondiger geworden en wil beter geïnformeerd worden”, vertelt Rob.

Online marketing voor medische producten

Rob had liever geen ICD nodig gehad, maar de samenwerking met de fabrikant van zijn ICD is wel aanleiding geweest om zich volledig te focussen op bedrijven die iets met gezondheid doen. “Ik heb van een negatieve ervaring iets positiefs weten te maken”, vertelt Rob. Zijn drijfveer is om consumenten van betere informatie te voorzien en fabrikanten en leveranciers te helpen daar ook commercieel succesvol mee te zijn. “Het geeft enorm veel voldoening om aan de ene kant bedrijven te helpen hun online resultaten te verbeteren en tegelijkertijd de vaak kwetsbare doelgroep te helpen betere keuzes te maken.”, aldus Rob.

 

 

Bedrijf laten groeien

Rob heeft de ambitie om zijn bedrijf de komende jaren te laten groeien. “Sociale media bieden enorm veel kansen zolang bedrijven zich maar aan de regels houden. En die zijn voor gezondheidscommunicatie behoorlijk streng.  Daarnaast zijn er continu nieuwe ontwikkelingen. Dat is voor de meeste healthcare marketeers nauwelijks meer bij te houden. Dat is ook de reden waarom ik veel bedrijven zie worstelen om sociale media effectief in te zetten.”

Besloten groepen

Rob ziet de trend dat social media zich steeds meer in besloten groepen afspeelt. Daar kunnen bedrijven op inspelen door specifieke zorggroepen op te zetten waarin persoonlijke ervaringen van patiënten centraal staan. Voor bedrijven is dat ook een goede manier om dichter bij de klant te staan en in te spelen op de veranderingen.

Leave a Reply